Několikaleté problémy s plánováním trasy rychlostní silnice mezi Hradcem Králové a Olomoucí padly. Stát začal plánovat, kdy dostaví tuto důležitou dálniční spojnici z Čech na Moravu, která ulehčí přetížené brněnské dálnici D1.

"Nyní jde jen o odhady, ale pokud nebudou mimořádné komplikace, celá část rychlostní silnice mezi hradeckou dálnicí D11 k již postavenému úseku R35 v Mohelnici by mohla být dokončena v roce 2016," říká šéf Ředitelství silnic a dálnice Alfréd Brunclík.

Některé části však budou dokončené dříve. Malou část mezi nynějším koncem dálnice D11 a Opatovicemi u Pardubic dokončí dělníci za dva roky. Až poté by se mělo začít se stavbou za Opatovicemi až k Vysokému Mýtu.

"V roce 2012 by už měly být rozestavěny všechny zbylé úseky," dodává Brunclík.

Dá se však předpokládat, že starostové měst a občanská sdružení ještě budou do konečného vedení trasy výrazně zasahovat.

Trasa povede jižněji

Rychlostní silnice R35 by celá měla v budoucnu vést od hranic u Liberce po už dnes postavené trase do Turnova. Odtud bude pokračovat přes Český ráj kolem Jičína k Hradci Králové a dále za Olomouc do Lipníka nad Bečvou, kde se napojí na dálnici D1.

Úsek R35 přes Český ráj však není pro Česko nejdůležitější. Navíc ani Liberecký kraj s jeho plánováním nespěchá.

Podobně až donedávna i Pardubický kraj blokoval jakoukoli dohodu o tom, kudy R35 povede mezi Vysokým Mýtem a Svitavami.

Teprve na konci minulého roku zastupitelé schválili územní plán, který počítá s jižní trasou rychlostní silnice R35. Právě o to byl v posledních letech největší spor.

Severní trasu, ale dražší a stavebně náročnější kolem Ústí nad Orlicí, dlouho podporoval kraj. Ačkoli krajské zastupitelstvo loni schválilo nakonec jižní a levnější variantu, stejně čekalo na závěr odborné analýzy, která srovnávala hned několik variant tras této rychlostní silnice.

"Studie nakonec vyhodnotila jako nejlepší jižní variantu, která je již v územním plánu. Předpokládám, že teď drtivou většinou v zastupitelstvu závěry studie schválíme a na tahu už bude stát," říká vicehejtman Pardubického kraje Roman Línek.

Stavba za 50 miliard

"Ministr dopravy Řebíček mi napsal, že pokud bude shoda, vyčlení na přípravu stavby už letos 50 až 100 milionů korun," uvádí Línek. S penězi na tuto rychlostní silnici se však zatím nepočítá.

V seznamu dálničních staveb, které by měly být podpořeny z evropských peněz, rychlostní silnice R35 není.

"My můžeme kdykoli požádat, aby se do tohoto seznamu tato silnice dostala. Na druhou stranu na dostavbu dálnic v Česku je potřeba celkem 500 miliard korun. A z Evropské unie lze do roku 2013 získat na silnice jen 75 miliard," upozorňuje Brunclík.

Ministerstvo dopravy tvrdí, že až příprava této rychlostní silnice pokročí, peníze se na ni najdou.

Podle nynějších cen bude na dostavbu chybějící části mezi Hradcem a Mohelnicí potřeba 50 miliard korun. Necelých devět miliard z této sumy padne na stavbu silničních přípojek z Ústeckoorlicka.

Opravit se má silnice z Chocně do Žamberka, ze Svitav do České Třebové. Počítá se i se stavbou nové silnice mezi Litomyšlí a Ústím nad Orlicí.

 

080125-03_priloha.jpg

Kudy povede druhá dálnice z Čech na Moravu