Manželé Zahradilovi přijeli z Berouna na velký nákup do obchodního centra Nový Smíchov v Praze. Jaké bylo jejich překvapení, když u pokladny dostali účtenku, na jejímž rubu našli poukázky na různé slevy.
Jednou z nich byla i tisícovka na zájezd s cestovní kanceláří Sunny Days. Vybrat si mohli z katalogu i last minute jakoukoli destinaci s odjezdem do konce července. Každá koruna dobrá, řekli si, alespoň nemusejí obíhat cestovky, listovat v katalozích nebo brouzdat po internetu. Navíc hned za pokladnou byla pobočka jmenované kanceláře a příjemná slečna jim poradila, doporučila lokalitu i hotel.

Zahradilovi se rozhodli jet do oblíbeného egyptského letoviska Sharm El Sheikh, luxusního hotelu se stravováním all inclusive na týden (7 nocí) po slevě za 19 990 korun pro jednu osobu. Podepsali smlouvu a složili zálohu. Radost z výhodného nákupu trvala do chvíle, než se ze zvědavosti podívali do nabídek jiných cestovek. Ve stejné lokalitě, stejném termínu a hotelu téže kategorie i rozsahu služeb by pořídili dovolenou levnější o 5000 korun!

BLAFUJE SE I DALŠÍMI TRIKY. Mnohé cestovky na svých webových stránkách uvádějí "pod čarou", že cena zájezdu nemusí být konečná a klient se přesnou částku dozví při podpisu smlouvy. Tím vás vlastně nepřímo donutí, abyste si zaplatili storno pojištění. Vtip je v tom, že odstoupit od smlouvy bez penalizace můžete jen v případě, pokud navýšení ceny zájezdu dosáhne 10 procent. Když to bude 9,5 procenta, máte smůlu.

Další "specialitou" je uvádět v nabídkách pouze základní cenu, nikoli vedlejší náklady spojené se zájezdem. Ty nejsou zanedbatelné. (Podobně se chovají i letecké společnosti.)
Podívejme se opět na Egypt. Bezpečnostní a letištní poplatek činí 1990 korun, palivový od 990 do 1290 Kč, místní služby 590 Kč, vízum a jeho zprostředkování 800 až 990 Kč. Nechcete-li se celý týden dívat na staveniště, připlatíte si za výhled na moře dalších 590 korun. Některé cestovky vám započítávají i povinné cestovní pojištění. Není to sice velká částka, ale proč ji má platit držitel platební karty, která toto pojištění automaticky zahrnuje.

Co jsou to místní služby, vám řekne málokdo. Pokud jde o bakšišné, které je zejména v arabsky mluvících zemích nepsanou povinností, pak si pohlídejte, zda je skutečně použito na služby hotelovému personálu. Vezmeme-li nejvyšší sazby, zaplatíte na vedlejších nákladech 5450 korun!
Dejte si pozor i na nejrůznější slevy. Vybrané cestovní kanceláře je nabízejí například pro děti do 12 let, pro důchodce nebo novomanžele. V katalozích jsou uváděny výrazným písmem s vykřičníkem. Jen pod čarou drobným písmem, které bez lupy nepřečtete, jsou uváděny termíny, ve kterých jedině je možné slevy uplatnit. Samozřejmě většinou mimo sezonu.

NENÍ HVĚZDA JAKO HVĚZDA. Pokud si chcete v klidu odpočinout, nebo hledáte i sportovní vyžití, zvolíte luxusnější 4- nebo 5hvězdičkový hotel. Na křídovém papíře v katalogu vyhlíží nádherně. Inu, fotografové nejsou žádní břídilové a nebudou fotografovat nejbližší okolí, kde se staví nové středisko. Celodenní hluk stavebních strojů a všudypřítomný prach zkazí i nejkrásnější dojmy. Při nákupu zájezdu vám pochopitelně tuto skutečnost nikdo neoznámí.

Na dovolenou v exotických zemích si však stejně raději připlaťte na dražší hotel. Tříhvězdičkový například v Tunisu se rovná maximálně dvouhvězdičkovému v Evropě. Pečlivě se informujte, co všechno obsahují služby all inclusive. V hotelech stejné kategorie se mohou značně lišit. V některých například musíte platit zvlášť vstup do fitness centra, za zapůjčení sportovních potřeb jako jsou tenisové rakety, míče na plážový volejbal nebo potřeby na šnorchlování. Ve vedlejším hotelu toto vše můžete mít v ceně pobytu.

Kdo si rád dá přes den skleničku vína, neměl by přehlédnout následující poznámku uváděnou v propagačních materiálnech často také drobným písmem v závorce. Zní: "V tomto hotelu se víno podává pouze k obědu a večeři." Ve většině pobytů all inclusive je naopak samozřejmostí neomezené množství nealkoholických i alkoholických nápojů místní výroby od 10 do 23 až 24 hodin.

Naučte se číst propagační materiály mezi řádky. Pokud narazíte na větu, že hotel je umístěn nedaleko pláže a stačí přejít místní komunikaci, obyčejně vás čeká minimálně 15 až 20 minut chůze po prašné cestě. Upozornění, abyste si vzali s sebou boty do vody zase skrývá fakt, že na vás číhají ostré kameny. Přístup do vody přes molo znamená totéž a většinou už máte pod sebou hloubku. Cestujete-li s dětmi, pak na tyto hotely raději zapomeňte.

NENUĎTE SE JEN NA PLÁŽI. Oblíbenou fintou je i nabídka výletů, které si vyberete a zaplatíte předem při placení zájezdu. Bohužel, až na místě zjistíte, že stejný výlet si můžete za poloviční i nižší cenu koupit u místní agentury. Nenechte se ovlivnit tvrzením, že to jsou podvodníci. Každá solidní agentura v místě pobytu vám předloží certifikát o pojištění a licenci k provozování činnosti. Paradoxem je, že české cestovky většinou využívají jejich služeb, ale cenu si určují podle svých pravidel. V tomto případě totiž spoléhají na neznalost cizích jazyků u naprosté většiny svých klientů.

Stejnou hru s vámi sehrají i při zapůjčení auta. V naprosté většině přímořských letovisek, a to nejen v Evropě, najdete renomované půjčovny automobilů, jako jsou Hertz nebo AVIS. Vůz si můžete vybrat, vyzkoušet, v určenou hodinu vám ho z půjčovny přivezou před hotel, přidají mapu a telefonní čísla na havarijní službu. To vše zhruba o třetinu levněji než při objednávce doma.

POJISTKA PROTI ZKLAMÁNÍ. Nezkušený cestovatel by si měl nechat poradit od přátel, kteří ho nasměrují do vyzkoušené lokality i hotelu. Nejbohatším zdrojem informací je však internet. Na www.invia.cz najdete recenze k zájezdům do 24 zemí celého světa a hodnocení jednotlivých lokalit a hotelů. Klienti tu známkami od 1 do 10 posuzují vše, co k příjemné dovolené hledáte: od hodnocení služeb cestovní kanceláře až po chování personálu v hotelu a čistotu pláží.

Vladimíra Bohatová
spolupracovnice Ekonoma

Na co si dát pozor, než uzavřete smlouvu
Nechte si předložit certifikát, že cestovní kancelář je pojištěna proti úpadku.
Kupujete-li zájezd u cestovní agentury, zjistěte si nejen, se kterou cestovní kanceláří pojedete, ale hlavně si porovnejte katalogovou cenu s částkou, kterou zaplatíte agentuře.
Při objednávce zájezdu obvykle zaplatíte 30 % z celkové ceny. Vyšší částka je podezřelá. Pouze u last minute platíte ihned plnou cenu.
Informujte se o podmínkách odstoupení od smlouvy a o výši odstupného.
Nechte si podrobně vysvětlit vše, co se týká ubytování a stravování - poloha hotelu, kategorie, vybavenost apod.
Informujte se o pasových a vízových požadavcích pro občany České republiky a zdravotních formalitách, které jsou nutné pro cestu a pobyt, a o obvyklých cenách a lhůtách pro jejich vyřízení. Některé CK zařizují klientům víza samy.
Důkladně se seznamte s rozsahem a podmínkami pojištění, včetně plateb za lékařské ošetření v případě úrazu nebo náhlého onemocnění.
Pamatujte si, že cenu zájezdu může cestovka zvýšit jen ve třech případech: zvýší se ceny za dopravu včetně cen pohonných hmot, dojde ke zvýšení letištních nebo přístavních poplatků a nebo se zvýší směnný kurz české koruny o více než 10 %.
O zvýšení ceny vás musí cestovní kancelář písemně informovat nejpozději 21 dní před nástupem. Záleží na razítku, kdy byl dopis zaslán. Pokud vám dopis pošlou později, žádné peníze navíc neplaťte. Podle zákona o cestovním ruchu je to vaše právo.
Poptejte se, jak se o vás CK postará v případě zpoždění letadla. V sezóně u charterových letů to může být 10 až 12 hodin.
Nesplní-li cestovní kancelář své povinnosti vyplývající z cestovní smlouvy (ubytování a stravování neodpovídá kategorii hotelu apod.), stěžujte si, popřípadě žádejte vrácení peněz za neposkytnuté služby. Své právo však musíte uplatnit nejpozději do 3 měsíců od skončení zájezdu.

BOH

Související