070411_19_1.jpgSlovenské nízkonákladové aerolinie SkyEurope v Praze oslavily první rok provozu. Na letní sezonu přidají další místa, kam půjde s nimi z Prahy doletět. "Je to určitě úspěch, začali jsme tu s dvěma letadly. Příští zimu zvýšíme kapacitu na tři letadla a máme obsazenost letadel daleko nad osmdesát procent," říká obchodní šéf SkyEurope Karim Makhlouf.


HN: Máte více domovských letišť - Bratislavu, Prahu, Budapešť, Krakov a Vídeň. Které z nich funguje nejlépe?

Hledíme na všechna stejně. Mým cílem od září 2006 bylo především zvýšit obsazenost letadel. Teď máme 86 procent, v březnu jsme dokonce měli přes 87 procent. Náš výkon vzrostl o jedenáct procent, a proto jsem spokojený se všemi základnami, které provozujeme. Momentálně máme nejvyšší obsazenost letadel v Evropě.


HN: Není tedy místo, které byste chtěl zavírat?

Momentálně neexistuje důvod opouštět nějakou ze základen.


HN: Mluvil jste o tom, že roste obsazenost letadel, jak je to s cenou letenek, roste také?

V podstatě od začátku se snažím nastavit velmi jasnou politiku, zvýšit obrat na jedno sedadlo. To se povedlo o osm procent. Nastavili jsme poměrně jasnou politiku, co se týče nákladů.

Pracujeme s tím, že nastavujeme ceny letenek podle toho, jakou cenu jsou v určitou chvíli cestující ochotni platit. Platí to, že pokud chcete prodávat letenky za devatenáct eur anebo dokonce za nula plus poplatky, musíte mít dopředu jasné, kdo bude ochoten kupovat letenku za sto a nebo dvě stě eur. Používáme mix obojího, abychom dokázali zvýšit příjmy na každé trase.


HN: Kdy budou SkyEurope v zisku?

Jako člen vedení sice nemohu dávat žádné předpovědi, ale podle několika analytiků, kteří nás pokrývají, máme být ziskoví v roce 2008. Děláme na tom, aby to bylo co nejdříve.


HN: Jak vnímáte snahu evropské komise o uvádění cen letenek i s poplatky. Nepřijdete tím o konkurenční výhodu?

Klasickým aerolinkám stále budeme schopni konkurovat. Proto se tomu nebráníme, naopak to vítáme. Pasažéři budou vědět, kolik budou za letenky skutečně platit a z čeho se cena skládá. Proto také v Česku například už uvádíme cenu za letenku i s maximální možnou mírou poplatků. Tam, kde už se celková cena letenek, třeba podle místních pravidel, musí uvádět, tak samozřejmě činíme a nemáme s tím žádný problém.

A proti klasickým aeroliniím, které jsou stále zatíženy palivovými nebo bezpečnostními příplatky, stále cenovou výhodu máme.


HN: Chystáte v Praze další nábor pilotů a posádek?

Samozřejmě. Přímo úměrně s expanzí flotily uvažujeme i s příjímáním dalšího personálu. Jedno letadlo může na sebe navázat až dvacet lidí. Ale jsou s tím samozřejmě spojené i další nepřímé pozice pro hotely či restaurace.


HN: Využíváte tyto posádky i pro lety jinde než v Praze?

Využíváme je v takzvaném ping-pong konceptu. Tedy jen na letech z Prahy a zpátky. To je právě jedna z těch výhod nízkonákladových aerolinek. Jsme efektivnější než tradiční aerolinky také díky tomu, že nemusíme platit více nákladů, třeba za parkování letadla na dalších letištích.


HN: Při dosavadním velkém růstu firmy nepřerůstá už trochu sama sebe? Neztrácíte tím výhody proti klasickým aerolinkám?

Nebojíme se že bychom přerostli sami sebe, ale vím, kam míříte. V posledních dvou třech letech jsme investovali hlavně do svého růstu, který byl často stoprocentní. V dalších dvou letech se chceme zaměřit na to, abychom byli ziskoví. To znamená, že nebudeme růst tak rychle, ale zhruba dvaceti třiceti procenty. Koncem roku budeme mít šestnáct letadel a máme opci na dalších šestnáct od Boeingu. Myslím, že jsme ještě nedosáhli kritického bodu růstu, který by pro nás byl nebezpečný. V nejbližší době čekám konsolidaci leteckých společností v Evropě a naší výhodou je velikost. Jsme dostatečně velcí na to, abychom se museli bát toho, co může čekat menší firmy.


HN: Skyeurope podle vás nehrozí, že by ji někdo koupil?

Určitě ne. Toho se vůbec nebojím. Momentálně na poli low-cost dopravců jsou z těch vážnějších hráčů Ryanair, Easyjet a potom i rostoucí Air Berlin. Ale právě proto, že jsme dostatečně velcí a máme dobrou pozici v regionu, se nebojíme toho, že bychom byli pohlceni anebo se spojovali s jinou leteckou společností.


HN: To znamená, že zprávy o námluvách se společností Ryanair neplatí?

Ne. V podstatě jsme víc nezávislí než jiné aerolinie, které nemají tu výhodu, že mají za sebou silný kapitál a silné partnery.


HN: Nemáte vy chuť nakupovat?

Zaměřujeme se na vlastní rozvoj. Nic se nedá předvídat, ale naše momentální plány nejsou přebírat jinou leteckou společnost.


HN: Mluvil jste o opci na další letadla, kdy je chcete mít ve flotile?

Chceme využít všechny opce, které máme. V roce 2011 bychom měli mít kompletní letku. Chceme se s ní zaměřit více na východ - Rusko, Ukrajinu, ale i Rumunsko a Bulharsko, což jsou rovněž zajímavé trhy. K tomu chceme využít i nových letadel.


HN: Počítáte třeba s expanzí i mimo Evropu?

Ne. Teď se chceme soustředit na rozvoj evropského trhu.


HN: Uvažujete při zvyšování příjmů i o sezonním pronájmu letadel, jako to dělají jiné společnosti?

Teď ne. Momentálně se soustředíme na vlastní síť. Protože rosteme tak rychle, potřebujeme pokrýt nové linky. Letadla ale ještě nepřišla. Proto jsme se naopak dohodli s ČSA, že si od nich na letní sezonu některé stroje pronajmeme. Začneme už v dubnu.