Začínáme v Libochovanech u železniční stanice. Stoupáme se žlutou značkou otevřenou krajinou na zalesněný pahorek s hradištěm Hrádek, který užívali po Keltech ještě Slované a z něhož se zachovaly valy. Po hraně svahu dojdeme do přírodní rezervace Kalvárie (1,5 km) na skalním ostrohu nad pravým břehem České brány se vzácnou faunou a flórou, kde žije naše největší ještěrka - zelená. Útvar České brány můžeme sledovat z vyhlídky se třemi dřevěnými kříži. Na nedalekém rozcestí se dáme po zelené vlevo a v lesním porostu míjíme nově opravenou kapli P. Marie. Dojdeme ke křižovatce silnic a po té v přímém směru vstoupíme do Kamýka (4). Přímo v obci je na čedičové skále zřícenina stejnojmenného hradu se zbytky pětiboké věžovité stavby a s výhledy do labského údolí. Na rozcestí v obci zvolíme na chvilku modrou a dojdeme na rozcestí pod Plešivec (5,5) k opravené kapli sv. Jana se skupinou věkovitých dubů. Odbočka na vrchol a zpět vydá téměř na kilometr, a ačkoliv je čedičový kužel zalesněn, rozsáhlé balvanovité sutě umožňují výhled.
Od kaple se dáme po žluté vpravo, jdeme úpatím po hranicích přírodní památky vyhlášené k ochraně sutí s ledovými jámami, široká cesta nás opět dovede ke křižovatce silnic a opět po té v přímém směru vstoupíme tentokrát do Hlinné (8,5). Vystoupíme na čedičový hřbet Hradiště nad obcí s dalekým rozhledem. Chvilku sledujeme hřbet a pak sestoupíme k zaniklé vsi Mentourov. Přejdeme údolí potoka a dostaneme se na rozcestí Poustevna (11,5). Jsme na horním konci obce Skalice, kde je několik vil, ústav sociální péče pro děti, empírová hájovna a poutní barokní kaple na pískovcové skále v sousedství někdejší poustevny. Na rozcestí se dáme po červené vlevo, projdeme Lbínem (13), kde se k nám přidá modrá, a společně dojdeme na rozcestí pod Homolkou (14). Zde s modrou odbočíme doleva k silnici v sedle pod Varhoštěm (15) s parkovištěm a turistickým rozcestníkem. Odtud se žlutou stoupáme na vrchol Varhošť (16). Tento zalesněný čedičový asymetrický hřbet (639 m) byl v roce l972 pomocí vrtulníku vybaven ocelovou kruhovou rozhlednou, jež nahradila starou dřevěnou stavbu. Rozhledna poskytuje daleký kruhový rozhled po Českém středohoří, České tabuli a Krušných horách.
Sejdeme lesem na rozcestí pod Varhoštěm (17), kde si musíme vybrat ze dvou možných závěrů. Kratší vpravo po zelené je sestupem lesem do údolí Labe a jím nás dovede do Sebuzína (20,5). Delší - stále po žluté - nás dovede ke Krkavčí skále (17,5), čedičovému skalnímu bloku s výhledy. Od ní sejdeme k silnici s Tlučenským potokem a pokračujícím lesním komplexem dojdeme na rozcestí v Kostelním sedle (21). Odtud se dáme po modré prudce vpravo do Sebuzína (23). Chceme-li k návratu použít vlak, musíme jít ještě 800 m obcí vlevo proti proudu Labe.

Jan Stráský
Autor je předsedou Klubu českých turistů, bývalý ministr a premiér

mapa
MAPA: České středohoří - východ, turistická mapa 1:50 000, edice KČT č. 11

TRASA: 1. Libochovany - žlutá: 2. Kalvárie (1,5) - zelená: 3. Kamýk (4) - modrá: 4. pod Plešivcem (5,5) - žlutá: 5. Hlinná (8,5) - 6. Poustevna (11,5) - červená: 7. pod Homolkou, rozcestí (14) - modrá: 8. sedlo pod Varhoštěm (15,5) - žlutá: 9. Varhošť (16) - 10. pod Varhoštěm, rozcestí (17);
kratší trasa: zelená: 13. Sebuzín (20,5)
delší trasa: žlutá: 11. Krkavčí skála (17,5) - 12. Kostelní sedlo (21) - 13. Sebuzín (23)