Povinné ručení je základní pojištění


Sjednání havarijní pojistky je v principu dobrá věc, mělo by ale následovat až za povinným ručením, kterému, jak název napovídá, se žádný motorista nevyhne. Stejně by majitel motorového vozidla měl znát všechny nároky, které může požadovat v případě nehody zaviněné jiným řidičem z povinného ručení viníka. Chybou by totiž bylo některých možností nevyužít a ještě si nechat plnit ze své havarijní pojistky, čímž by klient přišel o bonus dobrého řidiče. Důsledek by byl pro klienta jednoznačný, v dalším roce by se mu havarijní pojistné zvýšilo.
Povinné ručení neboli pojištění odpovědnosti z provozu vozidla kryje riziko škod, které řidič způsobí jinému účastníkovi silničního provozu či dalším osobám. Na škody, které si majitel vozidla způsobí sám a neúmyslně na svém automobilu, se pojištění nevztahuje. Stejně tak pojistka nekryje riziko krádeže vozidla či jeho živelné poškození nebo zničení. Právě na tyto události je nutné si sjednat nepovinné havarijní pojištění.
Povinnost uzavřít pojištění má každý majitel motorového vozidla. V případě jejího nesplnění mu hrozí pokuta až do výše 20 tisíc korun. Ten, kdo neuzavře pojistku a způsobí vozidlem druhému škodu na zdraví nebo na majetku, bude muset uhradit veškerou škodu z vlastních prostředků. A to je to největší riziko. Pojistná plnění totiž při dopravních nehodách mohou dosáhnout závratných částek. Je třeba si uvědomit, že největší finanční náhrady přitom nevyplývají z poškození hmotného majetku, ale ze zranění osob.
Člověk, který se stane obětí dopravní nehody, mnohdy netuší, že to nejhorší může teprve ještě následovat. Radost, že dopravní nehodu přežil bez vážných zdravotních následků, může v případě poškozeného vozu vyrovnat zdlouhavé jednání s pojišťovnou viníka, která pojistnou událost likviduje a která je povinna plnit. Ačkoliv by poškozený měl v relativně krátké době získat od pojišťovny plnění či vysvětlení zamítnutí nároků, praxe bývá mnohdy odlišná.
Většina lidí, kteří se stanou poškozenými v dopravní nehodě, předpokládá, že likvidace pojistné události a s tím spojené i plnění z povinného ručení viníka by nemělo být problémem. Je-li vše pečlivě zdokumentováno a v policejním protokolu je jasně uvedeno, kdo je viník a kdo poškozený, nemělo by být pro pojišťovnu žádnou komplikací rychle jednat. Ne vždy je tomu ale ve skutečnosti.
Pojišťovna má totiž hlavní cíl - vydělávat peníze. Její přirozenou snahou je vyplácet na pojistném plnění co nejméně a platby realizovat co nejpozději. Účinnou obranou pro poškozeného, aby pojišťovna beze zbytku dostála svých povinností, je využití právního zastoupení. Pozice poškozeného jakožto jedince bez technického zázemí a potřebné znalosti problematiky pojišťovnictví je nevýhodná. Je proto vhodné nechodit na pojišťovnu sám, ale nechat jednat od počátku řešení pojistné události právního zástupce. Právní zastoupení je pro poškozeného zdarma a je hrazeno z povinného ručení viníka dopravní nehody.
Přestože si motorista platí havarijní pojištění, je chybou nevyužít všech nároků, které povinné ručení nabízí. Jakékoliv nevyužité plnění z povinného ručení znamená sponzorování pojišťovny viníka dopravní nehody. Navíc pokud některé škody by si klient nechal uhradit ze své havarijní pojistky, sám by na to doplatil. Pojišťovna by mu totiž pak snížila bonus řidiče bez nehod. V dalším roce by pak tento motorista na havarijním pojištění zaplatil o několik procent až desítek procent více. To u luxusních vozů, které jsou spojené s vysokým pojistným, znamená již relativně velké částky.
Nic na tom nemění ani skutečnost, že havarijní pojištění má mnohem vyšší cenu než povinné ručení. Právě proto by se klient měl snažit u havarijní pojistky získat co největší bonusy, a tím ušetřit nemalé peníze na ročním pojistném.