Ryanair přes drahou ropu vydělá

Vysoké ceny ropy prodražují letecké palivo. Aerolinie si stěžují, že ani růst počtu pasažérů nezabrání dalšímu propadu do hlubokých ztrát. Neplatí to však obecně. Největší evropský nízkonákladový dopravce, irský Ryanair, toto úterý zveřejní výsledky svého hospodaření za celý účetní rok. A bude se čím chlubit, odhadují analytici.
Čistý zisk se podle analytiků oslovených agenturou Reuters vyšplhá na 248 miliónů eur. To představuje nárůst o bezmála 42 miliónů. Tržby se posunuly o více než 200 miliónů na 1,29 miliardy eur.
Ryanair rychle expanduje po Evropě. V současnosti provozuje 229 linek. Nedávno začal létat například na Slovensko a zavedl nové destinace v Polsku. "Chceme do roku 2012 zdvojnásobit počet našich pasažérů," plánuje Michael O'Leary, šéf irské společnosti.
Největší konkurent Ryanairu, britský easyJet, za sebou tak úspěšné období nemá. Minulý týden vykázal za své první účetní pololetí ztrátu ve výši 22 miliónů liber. Zvětšila se oproti srovnatelnému loňskému období o tři milióny, uvedla agentura Bloomberg.
Hlavní příčinou ztrát je podle vedení britské firmy drahá ropa. "Na trhu jsou velmi tvrdé podmínky. Nám se ale daří snižovat náklady, takže předpokládáme, že zisk za celý rok bude asi 50 miliónů liber," uvedl šéf easyJetu Ray Webster.
Klesající ceny letenek a rostoucí náklady na palivo vede levné aerolinie k hledání cest, jak si přivydělat. Zprostředkovávají proto zákazníkům celé cesty či nabízejí nové služby na palubách svých letadel.
Ryanair tak například od listopadu nabízí sledování filmů na multimediálních konzolích. Cestujícího zpříjemnění letu přijde na pět eur. "Velkou šanci bych viděl v provozování hazardních her během letu," citoval O'Learyho list Handelsblatt.
Ryanair dále zprostředkovává ubytování v hotelech či zapůjčení aut. Za to si naúčtuje provizi. Podobné možnosti zkoumá také easyJet.
Velmi lukrativní se pro levné dopravce ukázalo být obchodní využití jejich internetových stránek. Tyto weby, vzhledem k tomu, že letenku je možné zakoupit téměř výhradně přes internet, patří k nejnavštěvovanějším. Aerolinie tak poskytují na svých stránkách možnost propagace dalším firmám.
Například v Německu patří stránky nízkonákladových společností k nejoblíbenějším stránkám o cestování. Třeba společnost Germanwings dosáhla pouhé dva roky po svém založení z obchodu se svými stránkami obratu jeden milión eur.