US Airways se zachrání díky velké fúzi

Největší fúzi mezi americkými aeroliniemi od roku 2001 ohlásily společnosti US Airways a America West, sedmička a osmička na tamním leteckém trhu. Kromě toho, že US Airways díky tomuto kroku už po druhé ve své historii uniknou bankrotu, může podle odborníků celá transakce pomoci i konkurentům, napsala agentura Bloomberg.
Spojení přijde na 1,5 miliardy dolarů. Vzniknou tak šesté největší aerolinie na trhu ve Spojených státech s více než 40 tisíci zaměstnanců a ročním obratem okolo deseti miliard dolarů.
Společnost America West, která provozuje lety především na západním pobřeží, by však neměla dostatek peněz na odkoupení konkurenta, který je od loňského září pod ochranou soudu před věřiteli. Pomohla jí ale skupina investorů, mezi nimiž je také kanadská letecká společnost Air Canada. Dohodu musí ještě schválit valné hromady obou firem a především antimonopolní úřad. Obě aerolinky doufají, že celá transakce bude dokončena letos na podzim.
Šéfem spojených aerolinií, které budou používat značku US Airways, bude dosavadní výkonný ředitel America West Douglas Parker. Propojení pak umožní zredukovat kapacitu společností asi o patnáct procent. Firmy se zbaví asi šedesáti letadel a zruší několik letů, které byly málo vytížené, napsal server Pittsburgh Post-Gazette.
"Je to určitě pozitivní krok správným směrem. Jestli budou následovat další fúze? Těžko říct, ale pokud nadále bude cena ropy nad padesáti dolary, což lze předpokládat, dávaly by další takové transakce smysl," uvedl pilot a analytik leteckého průmyslu Vaughn Cordle ze společnosti AirlineForecasts.
Navíc se díky rušení některých letů otevírá nová příležitost pro konkurenční aerolinie, jako například United Airlines, Delta Air Lines či American Airlines. Ty si totiž právě s US Airways nejvíce konkurovaly na některých trasách.
Podle odborníků snížení kapacity a také nižší počet velkých hráčů dávají aeroliniím rovněž větší naději na zvýšení cen letenek. "Čím je méně hráčů, tím je menší tlak na cenovou válku," uvedli Gerard Arpey, šéf American Airlines, a Gerald Grinstein, šéf Delta Air Lines, na valných hromadách svých firem.
Americkým leteckým dopravcům by se tak lehčeji překonávala krize, kdy kvůli klesajícím cenám letenek, zvyšující se ceně ropy a stále tvrdší konkurenci ze strany nízkonákladových firem vykázali za poslední čtyři roky ztrátu přesahující 30 miliard dolarů.
Poslední tak velkou fúzi, jakou nyní ohlásily America West a US Airways, uskutečnily před čtyřmi roky aerolinie United Airlines se společností Trans World Airlines. V témže roce plánovaly propojení firmy United Airlines a US Airways, z něj však nakonec sešlo, uvedla agentura Reuters.