Praha, 1. 6. (ČTK) - Nová povinnost vyplácet kompenzace za zrušené lety se u řady aerolinií projevila snahou lépe zálohovat flotilu. Některé společnosti také omezují praxi, kdy na některých žádaných spojích prodávaly o něco vyšší kapacitu, než letadlo mělo.
Na vysoké kompenzace až 19.000 korun mají na základě nařízení nárok cestující v případě zrušených letů. Více peněz dostanou i pasažéři, kteří mají platnou letenku, ale dopravce je odmítne vzít na palubu.
ČSA připravily řadu preventivních opatření, která mají dopady nového nařízení EU zmírnit. Jedním z nich je posílení flotily o jeden Boeing 737, který dnes na pražském letišti dopravce pokřtil jménem města Rakovník. Na lepším zálohování se mají podílet také Airbus 310 a ATR 42, které ČSA pořídily nad rámec původního plánu.

Pořizování dalších letounů pro účely zálohování flotily ale nepřipadá v úvahu pro menší dopravce, jako je Travel Service nebo Fischer Air. Zatímco ČSA disponují 50 letouny, Travel Service a jeho nízkonákladová divize Smart Wings provozují deset strojů a Fischer Air dva letouny.

Nepravidelné lety, které v činnosti obou domácích konkurentů ČSA dominují, přitom obvykle společnosti neruší. Za zpoždění, které sice může být značné, se vysoké kompenzace nevyplácejí. Dopravce ale podle nové směrnice v případě zpoždění nad pět hodin vrací cenu letenky. Cestujícím u zpožděného letu musí zajistit občerstvení, popřípadě ubytování. To však většina dopravců nabízela i před zavedením evropského nařízení.

Všichni dopravci přesto sázejí na co nejvyšší pravidelnost letů. V té se ČSA umísťují na předních místech žebříčku Asociace evropských aerolinií. Také Fischer Air má podle mluvčího Dana Plovajka vysokou pravidelnost letů, proto dosud žádné kompenzace nevyplácel. Zatím je neplatil ani Travel Service, a to ani na nízkonákladových linkách Smart Wings. Společnosti ale vznikla v souvislosti s nařízením řada různých nákladů navíc, řekla mluvčí Vladimíra Dufková.