Šestiletá dívka z Kroměříže měla před třemi lety vážný úraz na kole. Jenže si doma "zapomněla" přilbu. Zlomila si lebku, musela na operaci, prodělala měsíční hospitalizaci. Nemocnice si pak za léčbu naúčtovala od zdravotní pojišťovny více než osmdesát tisíc korun.
Podobnou nehodu měl rovněž o pár let starší chlapec, který však měl při jízdě na kole helmu. Náklady na jeho léčbu byly bezmála třicetkrát nižší - vyšly přibližně na 2,7 tisíce korun. "A navíc byl za tři dny doma," dodává Martin Sedlák z dětského oddělení kroměřížské nemocnice.
Už čtyři roky musí děti do patnácti let podle zákona o provozu na pozemních komunikacích jezdit na kole s přílbou. Mnohé děti však stále jezdí bez jakékoli ochrany své hlavy.
"Zákon se nedodržuje," souhlasí doktor Sedlák z Kroměříže. Tamní opakovaný průzkum ukázal, že s helmou jezdí jen asi pětapadesát procent dětí. A to Kroměříž už čtyři roky vede kampaň, jejímž cílem je, aby cyklistickou přilbu nosilo co nejvíce dětí. Při dopravních nehodách loni nezahynulo žádné dítě-cyklista, ovšem třiapadesát dětí bylo těžce zraněno. Helmu přitom nemělo padesát z nich.
"Jsem zděšen z toho, že rodiče koupí dítěti kolo za dvanáct tisíc a přemýšlejí o tom, jestli mu koupit i přilbu za šest set," řekl na včerejším semináři o prevenci dětských úrazů v dopravě hlavní hygienik a náměstek ministryně zdravotnictví Michael Vít.
Zahraniční studie přitom dokazují, že cyklistická přilba je ideální ochranou před těžkými úrazy. Až v osmdesáti osmi procentech případů zabrání helma vážnému poškození mozku. Z českého průzkumu z konce devadesátých let vyplývá, že úraz hlavy je nejčastějším důvodem k hospitalizaci při úrazu na kole.
Především starší děti ovšem nechtějí helmy nosit, protože je nemají ani jejich kamarádi. "Jsou pod tlakem svých vrstevníků," říká doktor Sedlák, který se v Kroměříži podílí na dlouhodobé kampani propagující cyklistické přilby. Nošení dětských helem bývá často mimo zájem policie, která by musela poměrně složitě shánět rodiče dítěte bez přilby.
Právě Kroměříž je ovšem při prosazování dětských cyklistických přileb poměrně úspěšná. Město vede kampaň ve školách i na silnicích, rozdává kupóny na slevy při nákupu helmy ve vybraných obchodech a odměňuje děti, které přilbu už mají. Radnice rozdává kola nebo cyklistické doplňky - světla, blikačky či hustilky.
"To stimuluje i ostatní přilbu nosit," vysvětluje Martin Sedlák. V Kroměříži, kde kampaň běží už třetím rokem, výrazně přibylo dětí, které přilbu nosí, a zároveň se na čtvrtinu snížil počet hospitalizací dětí kvůli poranění hlavy.
Podle kroměřížského vzoru se do kampaně zapojila i další města, například České Budějovice, Olomouc, Litoměřice, Prostějov nebo Třeboň.
Na přilby by však podle expertů neměli zapomínat ani dospělí cyklisté. Loni zahynulo na českých silnicích devadesát devět cyklistů, přičemž přilbu nemělo devadesát čtyři z nich. Z 590 těžce zraněných mělo při havárii na hlavě helmu jen šedesát šest cyklistů.

Cyklistické helmy - zákony a skutečnost
Cyklistické helmy jsou povinné pro děti do patnácti let od roku 2001. Ve skutečnosti je však mnoho mladých cyklistů nenosí. Například v Kroměříži jezdí s přilbou jen asi padesát pět procent dětí.
Poslanci chtějí rozšířit povinné nošení helem až na osmnáct let. Podle odborníků je však nejdůležitější, aby přilby nosily především malé děti, které se teprve učí jezdit na kole. Jednak se jich zraní nejvíce, navíc si na helmu zvyknou a budou ji používat i v dospělosti.
Na českých silnicích loni zahynulo devadesát devět cyklistů, přičemž jen pět z nich mělo přilbu. Podobné je to i u zraněných cyklistů - z několika tisíc zraněných jich měla helmu pouze výrazná menšina.
Policie podle dosavadních zkušeností nošení přileb příliš nekontroluje, respektive netrestá rodiče dětí, které jezdí bez helmy.
Ze zahraničních výzkumů vyplývá, že cyklistická přilba zabrání až v 88 procentech případů vážnému poranění mozku a v šedesáti až pětaosmdesáti procentech poranění hlavy.