Je podle Vás internet důvěryhodným zdrojem online objednávek a placení zájezdů?

nettravel100.jpgJan Staněk, ředitel NetTravel.cz (JS, NetTravel)
Důvěra lidí v nákup online a důvěryhodnost firem v cestovním ruchu jsou jedním z důležitých faktorů pro další růst online trhu. S potěšením musím říct, že obecně kvalita a důvěryhodnost v oboru je na velmi dobré úrovni. Na rozdíl od většiny jiných online oborů je nákup dovolené a platba svázána s podpisem smlouvy. Zákazník má podepsanou smlouvu v ruce dříve než zaplatí, a má tak právní jistotu vztahu s prodávajícím. Obecně samozřejmě mohu doporučit nákup pouze u renomovaných, značkových, firem kde je záruka kvality daleko vyšší.


cedok100.jpgTomáš Brejcha, ředitel marketingu Čedoku (TB, Čedok)
U seriózních společností se klient nemusí obávat zneužití dat. Např. platby online Čedok provádí ve spolupráci s ČSOB a transakce probíhá vždy zabezpečeným způsobem mezi finančním ústavem klienta a ČSOB. Rozhodnutí klienta komu svěří svá data, je vždy ale na něm.

Všeobecně se dá říci, že zájezdy vybírají ženy a platí zpravidla muži, a to i v případě online plateb za zájezdy. Objednávky z velkých měst činní průměrně 70 % z celkového počtu objednávek. Je to dáno rozšířením internetu v České republice.


invia.jpgMichal Drozd, ředitel Invia.cz (MD, Invia)
Určitě je důvěryhodným pro našich asi 80 000 zákazníků, kteří si nakoupili online od počátku existence INVIA.CZ. Důvěra v online nakupování se obecně zvyšuje a proto není důvod se obávat nějakého jiného trendu v oboru cestovního ruchu. Co se týká našich klientů - tak významná část je z velkých měst, venkov na tento trend nastupuje pomaleji (58% návštěvníku je z měst, která mají více než 20 000 obyvatel). Souvisí to s penetrací internetu. Na internetu nakupují zkušenější uživatelé - zvláště u zájezdů sledujeme ve statistikách návštěvnosti jev, kdy naši zákazníci používají internet téměř denně (data z Netmonitoru duben 2006). V minulých letech mírně převažovaly ženy, ale v tomto roce se poměr vyrovnal. Myslím, že věková struktura našich klientů je podobná struktuře klientů kamenných CK.


fischer100.jpgJiří Jelínek, ředitel CK Fischer (JJ, CK Fischer)
Samozřejmě, že ano. Internet se dnes stal naprosto standardním a běžným prodejním kanálem. Možnost výběru, on-line rezervace i samotné platby zájezdu jsou dnes standardně nabízena na internetovéch stránkách naší cestovní kanceláře www.fischer.cz. Tuto službu jsme představili našim klientům na podzim loňského roku a od té doby získává stále větší oblibu. Internet v dnešní době slouží jako nejčastěji používané médium pro výběr dovolené našich klientů. Podle našich statistik více než 60 % klientů si svou dovolenou zvolí právě prostřednictvím výběru na internetu. Většina z nich si takto vybranou dovolenou následně zarezervuje a zakoupí prostřednictvím našeho call centra nebo na klasických kamenných pobočkách. Samozřejmě mají i možnost, aby celý proces rezervace a nákup dovolené udělali přímo přes internet. Jen v letošním roce předpokládáme, že prostřednictvím internetu prodáme přes 7.000 zájezdů a tržby z prodeje přesáhnou částku 100 milionů korun. S ohledem na celkové počty prodaných zájezdů a tržby Cestovní kanceláře FISCHER je jsou stále poměrně nízké částky, v řádech několika málo procent. Předpokládáme, že podíl prodejů přes internet bude každým rokem růst. Věřím, že během několika následujících let dosáhnou prodeje zájezdů přes web stejných podílů, jak je to běžné v západní Evropě, tedy něco kolem 20 až 25 procent z celkových prodejů.

Prodej našich služeb přes internet je samozřejmě atraktivní zejména pro mladší klienty, stejně tak jako veškerý prodej přes internet vůbec. Tedy našimi typickými zákazníky, kteří si z pohodlí svého domu během několika málo minut vyberou, zarezervují a zaplatí dovolenou, jsou lidé ve věku 25-40 let, z větších měst a středních a vyšší příjmů.



Vyrovná se podíl prodeje zájezdů online klasickému prodeji?

nettravel100.jpgJS, NetTravel
Nákup dovolené online se pomalu stává běžnou součástí našeho života. Koupě dovolené online znamená především úsporu času, přístup k informacím, v případě online cestovních agentury možnost porovnání nabídky různých CK a výběr nejlepší varianty. Vše potřebné dnes již můžete vyřídit v pohodlí vašeho domova, večer objednat a druhý den vyrazit...

Odhadujeme, že v roce 2006 využije online nákupu asi 12-15 % všech klientů. V následujících třech letech se online-trh dostane k hranici 25-30 % a po roce 2010 je možné, že dojde k vyrovnání klasického prodeje s online variantou. O online zákazníky budou soupeřit cestovní agentury působící v roli agregátora nabídky a nezávislého informačního zdroje a samotné cestovní kanceláře. Pro klienty to znamená výborné vyhlídky, rozšíření nabídky služeb a pohodlí.


cedok100.jpgTB, Čedok
Blízké budoucnosti určitě ne. Podíl klientů, kteří si zakoupí zájezd bez osobní konzultace roste, online prodej bude stále více žádán, ale ve většině případů budou využívány kamenné pobočky a mailová nebo telefonická komunikace s kombinací online prodeje.


invia.jpgMD, Invia
Z pozice největšího online prodejce zájezdů v České republice musím samozřejmě říci, že ano, a dokonce si myslím, že online i překonává klasický prodej. Pro prodej na pobočce mluví především osobní kontakt s prodejcem, pro online prodej jednoduchost a úspora času při výběru zájezdu. Pro internetové objednávky u INVIA.CZ hovoří také velká specializace. V letní sezóně zaměstnáváme téměř 160 prodejců, kteří jsou specializovaní na jednotlivé destinace. Klient který si pošle objednávku na zájezd např. do Egypta je následně odbaven členem týmu, který řeší Egypt. Dokážeme tak vždy lépe poradit než prodejce na pobočce, který těžko může mít znalosti o všech destinacích na takové úrovni.
Věříme, že čím dál více lidí bude preferovat jednoduchost a úsporu času při online prodeji před sice příjemném, ale zdlouhavém posezení na kamenné pobočce.


fischer100.jpgJJ, CK Fischer
Na tuto otázku jsem už odpověděl. Určitě i nadále zůstane hlavním prodejním kanálem prodej přes klasické kamenné pobočky cestovní kanceláře. Podíl prodejů přes internet ale bude růst. Pokud dosáhne podílu kolem 20 procent, budeme na stejné úrovni, jaká je v západní Evropě. Je nepravděpodobné, že by byla u nás jiná situace než tam.



Nakolik, v čem a pro jakou cílovou skupinu je podle Vás osobní konzultace na pobočce pro klienty nenahraditelná?

nettravel100.jpgJS, NetTravel
Online prodej je výhodný především pro zákazníky, kteří mají alespoň přibližnou představu o dovolené a málo času. V případě online cestovní agentury pak mohou využít silný nástroj hledání a výběrů z tisíce nabídek podle destinací, termínů, ceny atd. I přes "online" zaměření cestovní agentura NetTravel.cz pochopitelně využívá i kamennou pobočku, kde má zákazník možnost osobního kontaktu s prodejci a může dovolenou koupit. Výhodou je právě osobní komunikace a možnost řešení i nadstandardních přání. Klient ale musí počítat s vyšší časovou investicí.


cedok100.jpgTB, Čedok
Většina klientů požaduje konzultaci, a to alespoň telefonickou. Zájezd se zpravidla kupuje 1x, maximálně 2x do roka, a klienti chtějí mít kontakt s prodejcem, aby se ujistili o správné volbě. Z tohoto důvodu jsme již před několika lety otevřeli centrum internetového prodeje, které se specializuje na klienty nakupující přes web, a kromě informací týkající se rezervace zájezdu je schopno poskytnout i adekvátní informace o zájezdech. Komunikují jak e-mailem tak telefonicky.

Dále je nutné rozlišit mezi prodejem zájezdů bez návštěvy pobočky a zájezdů, kdy rezervaci provádí klient přes webové stránky a fyzický prodej je následně proveden na kamenné pobočce. Skutečný online prodej, aniž by klient navštívil pobočku, je omezen obecně nízkým rozšířením online plateb v podmínkách českého internetu nebo limity na jejich platebních kartách. Je možné zvolit jiné formy platební transakce, aniž by klient navštívil pobočku, ale ztrácí se tím komfort, který online prodej s online platbou nabízí.

Další omezením je, že klient musí podepsat cestovní smlouvu, což se dá vyřešit korespondenčně, ale je časově náročnější. Elektronický podpis existuje, ale většina uživatelů internetu jej nemá.

invia.jpgMD, Invia
Nenahraditelná bude vždy pro klienty, kteří nemají internetové připojení, případně vůbec neovládají práci na PC. Všichni ostatní budou do budoucna schopni osobní setkání s prodejcem nahradit například přes nějakou formu virtuální komunikace. INVIA.CZ jako mladá firma si uvědomuje dočasnou nevýhodu při konkurenci se zavedenými kamennými značkami na cestovním ruchu, a proto se snažíme být našim klientům co nejblíže. Otvíráme nová kontaktní místa, kde klientům ukazujeme, že není nic jednoduššího než si objednat přes internet. Většímu rozšíření nakupování na internetu pomáhají i naši již stávající klienti, kteří šíří spokojenost dál mezi své přátele a známé.

fischer100.jpgJJ, CK Fischer
Návštěvu kamenné pobočky stále výrazně preferují klienti vyššího věku a senioři, a také klienti z menších měst, obcí a vesnic. Pro tuto skupinu klientů je stále významná osobní konzultace, rada našeho prodejce. Chtějí s odborníkem projít tištěný katalog, znát jeho názor, zkušenosti z dané destinace nebo hotelu. Pro tyto klienty hraje významnou roli osobní kontakt a s tím spojená jistota a důvěra v zvolenou dovolenou.


Měly by být ceny zájezdů prodávaných po síti nižší?

nettravel100.jpgJS, NetTravel
Jednou z výhod cestovních agentur a online nákupu je možnost srovnání cen u obdobných zájezdů různých CK na trhu. Online Agentura NetTravel.cz prodává zájezdy za stejnou cenu jako je nabízejí pořádající CK. Agentura funguje v roli informátora a distributora, pro nás není rozdíl mezi "internetovou" a jinou cenou. Cenotvorba je spíše záležitostí CK...


cedok100.jpgTB, Čedok
Ceny zájezdů stanovujeme bez rozdílu, přes jaký prodejní kanál se prodávají, tzn. je jedno, zda si zájezd zakoupíte v kmenové pobočce Čedoku, u provizního prodejce, přes call centrum nebo internet. Ceny by měly být jednotné a jasně komunikované, aby si klient vybral prodejní kanál, který preferuje a věděl, že cena je stejná.

Obecně se dá říci, že stejnou politiku praktikují i CK v zahraničí a nedělají rozdíl v cenové politice zájezdů v kamenných pobočkách nebo přes internet. V současné době jsou ceny zájezdů na našem trhu na tak nízké úrovni, což je dáno silným převisem nabídky nad poptávkou, že na ně výběr prodejního kanálu nemá výrazný dopad.


invia.jpgMD, Invia
Neměly. Cena je samozřejmě důležitá, ale lidé online prodej preferují především kvůli dostupnosti z domova, práce, školy, 24 hodin, 7 dní v týdnu.


fischer100.jpgJJ, CK Fischer
Zájezdy, které nabízí Cestovní kancelář FISCHER na svých internetových stránkách, jsou už dnes vůbec nejatraktivnější, jaké klient může dostat. Navíc internet umožňuje klientům vybrat si zájezd podle mnoha kritérií, jedním například může být i samotná cena. Systém klientovi vyhledá a seřadí zájezdy podle nejnižších cen.

U diskuse na téma on-line prodej zájezdů přes internet bych chtěl ale zmínit ještě jednu věc.
Řada cestovních kanceláří tvrdí, že nabízejí online prodej svým klientům. V praxi se ale o žádný on-line prodej nejedná. Klient si skutečně může on-line zarezervovat svou dovolenou na internetu. Ale to je vše. V závěru procesu rezervace dostane informaci, že jeho požadavek bude zpracován a že bude do 24 nebo 48 hodin kontaktován pracovníkem cestovní kanceláře. Věřím, že všichni budou souhlasit, že toto se opravdu nedá označit za online prodej. Já osobně, stejně jako běžně všude na světě, považuji za on-line prodej takovou službu, kde si najednou a bez jakýchkoli přerušení nejen vyberu a zarezervuji zájezd, ale uzavřu platnou cestovní smlouvu a prostřednictvím platní karty dovolenou i uhradím. Takové služby nabízí Cestovní kancelář FISCHER a také služby považuji za on-line prodej. Ať se na mě kolegové z ostatních velkých cestovních kanceláří v zemi (Exim, Firo, Čedok) nezlobí, ale jejich nabídku za online prodej považovat nemůžu :-)